poniedziałek, 14 stycznia 2013

Jak można szybko i łatwo nauczyć się niemieckiego.

Tytuł jest nieadekwatny do tego co tutaj napiszę, ponieważ szybko to można katar na wietrze złapać. Każdy kto chciałby dojść do wysokiego poziomu sportowego, osiągać dobre wyniki musi poświęcić wiele godzin i wylać na treningach hektolitry potu , nie inaczej jest z nauką języków. Aby opanować jakiś język obcy trzeba włożyć w to wiele wysiłku, poświęcić czas na słuchanie, pisanie, powtarzanie - ogólnie trzeba się zaangażować, systematycznie pracować, nadać temu co się robi sens, ponieważ bez odpowiedniej motywacji nauka może się zakończyć szybciej niż się rozpoczęła.
Tak więc na początku zadaj sobie pytanie czy w ogóle chcesz się nauczyć j.niemieckiego, czy  będzie Ci do czegoś w życiu potrzebny...?
Pamiętaj, jak naprawdę chcesz się nauczyć, to się nauczysz...!
...a zacznij od:

1) Zorganizuj sobie materiały z których będziesz się uczyć.
2) Nawet jak jesteś zmęczony(a), chory(a) czy ogólnie nic ci się nie chce... poświęcaj choćby 15min dziennie na realizowanie swoich założeń edukacyjnych, z moich doświadczeń wynika że optymalny czas nauki to 3 podejścia po 40min w ciągu dnia.
2) Pracuj codziennie, systematycznie!!! - tylko to przyniesie efekty! 
  - Powtarzaj przerobiony wcześniej materiał, powtarzamy, powtarzamy, codziennie aż do skutku!

Ja miałem już w swoich rękach praktycznie każdy darmowy kurs dostępny w internecie, każdą dostępną na polskim rynku książkę z płytą mp3 , dlatego mogę teraz pomóc Tobie mój drogi czytelniku w dobraniu odpowiednich materiałów na start, od czegoś musisz zacząć... dlatego polecam:

Deutsch - Warum nicht!?
Do ściągnięcia całkowicie za free Tutaj
- znajdują się tam pliki MP3 oraz pdf'y do każdej lekcji. (o tyle fajny jest ten kurs że zawiera bezcenne rady lektora dotyczące budowy, składni i gramatyki w języku niemieckim)
oraz równolegle przerabiaj Blondynka na językach - Język niemiecki - do kupienia w każdej księgarni (łatwo znaleźć na Allegro.pl) - zawiera najczęściej używane zwroty, pytania itp bzdurki, aczkolwiek ta książka to zaledwie wierzchołek góry lodowej jeżeli chodzi o wiedzę która trzeba opanować aby płynnie porozumiewać się z rodowitymi Niemcami.
Szczerze mówiąc, te dwa kursy to taki pakiet startowy... Z mojego punktu widzenia od niego najlepiej zacząć... Przerobienie tych kursów może zająć ok 3 miesiące. (przy systematycznej pracy i poświęcania na naukę ok 2h dziennie, chociaż słowo nauka to złe określenie, ja nikomu nie każę zakuwać, po prostu raz coś przeczytać, powtórzyć i odstawić do następnego dnia)

No dobrze, a teraz zapytasz jak się zabrać do tego przedsięwzięcia zwanego potocznie "nauką języka obcego". Jak zorganizować sobie czas, co przerabiać, w jaki sposób...?
Służę tutaj swoim bezcennym doświadczeniem..... Jak już zaopatrzysz się w w/w kursy, ściągnij sobie oprogramowanie Anki (darmowy program ułatwiający zapamiętywanie różnego rodzaju materiałów dydaktycznych, dzięki niemu możesz nauczyć się słówek jak i całych zdań) albo użyć programu Profesor Klaus, z którego to ja korzystam (niestety płatny i drogi, posiada również swoje bazy dydaktyczne, ale zabraniam Ci ich używać!)
Najważniejsze jest to abyś tworzył(a) swoje własne bazy plików w którymś z tych programów, broń boże nie korzystał(a) z gotowców! Do tego celu będzie Ci potrzebny mikrofon aby nagrywać swój głos.

Jak to ma wyglądać w praktyce?
Przerabiasz np. lekcje nr 1 z kursu Deutsch - Warum Nicht!?, czytając pdf'a i słuchając lektorów, to w jaki sposób wymawiają niemieckie wyrazy, zapisuj je sobie najlepiej w tradycyjnym zeszycie, następnie z pdf'u przepisuj wszystkie słówka i zwroty wprowadzając je do programu Anki bądz Profesora Klausa (nie wiem jak w tym pierwszym ale w Klausie można nagrywać własne próbki dzwiękowe).
Programy te będą wyznaczać codzienne powtórki z tych słówek oraz zdań, z których stworzysz sobie bazę.

Czyli plan jest prosty i  moim zdaniem niezwykle skuteczny:
1) Trzeba stworzyć własną bazę oswajając się tym o to sposobem z mówieniem w obcym języku,
2) W powtórkach słuchamy własnego głosu...

Aby raz na zawsze zapamiętać dane słówko potrzeba ok 30 powtórek, jedna dziennie co daje nam mniej więcej po miesiącu powtórek zapamiętany materiał, na zawsze zostaje już w pamięci!
Im więcej słów będziesz codziennie powtarzać (im większą masz bazę) tym więcej słówek się nauczysz w danym zaplanowanym przez siebie czasie.
Jak się przyłożysz i zaangażujesz, a co najważniejsze będziesz systematyczny(a) to po 2 latach takiej nauki opanujesz język niemiecki czy jakikolwiek inny na zadowalającym poziomie.
Bez zakuwania, liczy się tylko poświęcony czas, słuchanie i powtarzanie! W ten sposób uczy się nasz mózg!
Pamiętaj że kurs Deutsch - Warum Nicht!? oraz Blondynka na językach - j.niemiecki, to tylko wstępniak do prawdziwej nauki, pozwalający opanować podstawy podstaw.

Następne książki/kursy mp3 jakie polecam to:
Samouczek dla początkujących oraz samouczek dla średniozaawansowanych z wydawnictwa Buschmann (do znalezienia na allegro) - Dokładne przerobienie tych książek z mp3 nie powinno zająć więcej jak rok (w zależności od zaangażowania) Po tym czasie będziesz mógł/mogła  o sobie powiedzieć że stękasz po niemiecku... Dalsze materiały do nauki to już sam(a) będziesz potrafił(a) bez problemu dobrać według osobistych preferencji ...

Ja tworze tego bloga, przede wszystkim dla siebie, to ma być mój sposób na kontynuowanie przygody z j.niemieckim, będę codziennie starał się tłumaczyć na język polski niemieckojęzyczne artykuły, taki mam cel edukacyjny! - a Ty już jakiś masz?

Pozdrawiam i życzę wytrwałości w "nauce"!

13 komentarzy:

  1. Masz 100% racje. Twoje doswiadczenie w nauce jezykow zrobilo swoje. To co powyzej napisales jest naprawde swietne. Sama podobnie sie ucze juz od jakiegos roku i przyznam, ze mam juz efekty. Dziekuje i powodzenia zycze.

    OdpowiedzUsuń

  2. Ot co znaczy :dobry plan,
    wyszukanie odpowiednich materiałów dostosowanych do
    własnego poziomu i możliwości,
    systematyczność i wiara w efekty nauki!!
    Bardzo cenne choć niby oczywiste uwagi,a do tego chęci dzielenia się z innymi także swoja wiedzą i materiałami jest czymś bardzo
    miłym i niezwykle rzadkim zjawiskiem..Bardzo dziękuję za to! Gromadzę materiały i też się nimi dzielę, ale działam jako samouk

    OdpowiedzUsuń
  3. Dokładnie tak, tworzenie bloga to również nauka :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że tak - przecież żeby napisać wpis trzeba zrobić research, przeczytać od 10 -do 20 podobnych wpisów, często sprawdzić słownik a ja jeszcze zawsze proszę np rodowitego niemca aby sprawdził dokładnie czy nie zrobiłem jakiegoś byka aby nie było wstydu :)
      Można napisać że jest to nauka przez zabawę którą polecam każdemu

      Usuń
  4. podoba mi się dzięki zmobilizowałeś mnie :D

    '


    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie że jesteś :) zmobilizowałęś mnie do nauki

    OdpowiedzUsuń
  6. A dla rozrywki polecam filmy ( po niemiecku do nauki z uśmiechem)
    Deutsch lernen Extra auf Deutsch Abschnitt :
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yhP3OT2hxAE

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny blog! Jednak mam pytanie, dlaczego w programie do nauki słówek (PK lub Anki) należy nagrać swój głos? Ma to jakieś szczególne znaczenie? Zawsze myślałam, że należy dodawać nagranie rodowitego Niemca, gdyż wtedy osłuchujemy się z prawidłową wymową. Jeśli nagram swoją nieudolną wymowę, tak trudnego języka jak Niemiecki, to prawdopodobnie mózg docelowo zarejestruje nieprawidłowe dźwięki, mylę się? Bardzo proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  8. "Blondynka na językach" to dobry wybór zwłaszcza dla początkujących - pomaga szybko przyswoić podstawowe zwroty i wyrażenia potrzebne w życiu codziennym. Ja po pół roku, w którym przerobiłem książkę i zrobiłam kurs niemieckiego online, porozumiewałam się już w miarę swobodnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobre wskazówki, które na pewno mi się przydadzą. Aktualnie przygotowuję się sam do skończenia kursu z niemieckiego w szkole językowej https://lincoln.edu.pl/ i przyznam szczerze, że niemiecki jest ciężkim do opanowania językiem. Najwięcej problemów mam z odpowiednią wymową słówek po niemiecku.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja zanim wyruszyłam do Niemiec pracować jako opiekunka (https://www.carework.pl/) chodziłam w Polsce na kurs j. niemieckiego, jak również uczyłam się sama za pomocą różnych programów multimedialnych. Potem gdy przyjechałam do Niemiec, uczęszczałam jeszcze na specjalny kurs językowy związany z moją pracą. Kursy językowe bardzo dużo dają i jeżeli ktoś ma problemy z nauką, to polecam się na nie zapisać.

    OdpowiedzUsuń
  11. W sumie jest bardzo dużo różnych szkół gdzie możemy nauczyć się języka niemieckiego, ale również i materiałów do nauki. Dla mnie fajną metodą na naukę języka niemieckiego jest używanie testów https://www.jezykiobce.pl/s/50/testy-niemiecki gdyż wtedy mogę się zmierzyć sam ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
  12. darmowy kurs skierowany do opiekunów osób starszych jest dostępny tutaj. https://hrily.com/pl/bezplatny-kurs-jezyka-niemieckiego-calodobowa-opieka-domowa/

    OdpowiedzUsuń